Igen, eltaláltad vagy sem: a coach szakma! Keresheted őket a magánéleted reformjáért vagy munkahelyi előrejutásod érdekében is. A coach ugyanis számos területen segít: life coachként (ejtsd: lájf kócs), azaz személyi és életvezetési tanácsadóként a magánéleti nehézségekben, business coachként (ejtsd: biznisz kócs), üzleti és menedzsment-tanácsadóként a munkahelyek világában nyújt érdemi támogatást. A segítő humántanácsadói folyamat neve: coaching (ejtsd: kócsing). Van, aki a coaching-folyamatot ülésnek, mások tanácsadásnak, vagy konzultációnak nevezik. Aki ezeket a beszélgetéseket vezeti, az a coach és az ügyfelet coachee-nak (ejtsd (kócsi) hívják.
A coachok száma az utóbbi években látványos növekedésnek indult Magyarországon. Bármilyen hihetetlen, a hazájában, az USA-ban még mindig emelkedik a coaching piaci részesedése, pedig ott már igazán szép eredményekkel büszkélkedhetnek a szakmai legkiválóbbjai.
A népszerűsége nem véletlen, hiszen akár fél évén belül meg lehet szerezni a szükséges képesítést. Igaz, nem olcsó mulatság, viszont roppant csábítóak ezzel a munkával elérhető óradíjak. Kereslet pedig bőségesen kínálkozik, elég megtekinteni a hazai statisztikákat: Magyarországon az első házasságok válási aránya 50% körüli, a második házasságok pedig jóval több, mint 50%-ban végződnek kudarccal. Van tehát min javítani!
Coachok a lélek mérnökei. Eredetileg nem létezett life (magánéleti és párkapcsolati, gyereknevelési) coaching, hanem ha coachingról került szó, mindenki az üzleti világra gondolt. Jelenleg számos, tudományosan megalapozott coaching-irányzat és terület létezik az üzleti coaching mellett: pl. kids coaching (gyermekekkel fogallakozó coach), designgondolkodás (tervezői gondolkodás) mint a coaching új, XXI. századi formája.
Korábban csak felsővezetők számára elérhető tanácsadási módot ma már a vállalati ranglétra minden szintjén igénybe vehetik a munkatársak is. De vajon kit keresnek a nagy cégek? Ki számít jó coach-nak? A szépen hangzó számok mögött mennyit kereshetnek valójában a coachok? Mindenki "coacholható" és alkalmas arra, hogy segítsenek neki? Van olyan képesség, ami nem fejleszthető és esély sincs a változásra? Fejlődik-e a coaching, mik az új coach trendek? Ennek jártunk utána.
Ha valaki rendszeresen internetezik, minden bizonnyal belebotlott már ezekbe a kifejezésekbe: coach, coaching, life coach, business coach, kids coach, mester coach. A Google keresőjébe bepötyögve rengeteg képzési lehetőség áraszt el bennünket. Csak okosan válasszunk! Néhány fontos szempontot ajánl nekünk az egyik iskola: hogyan válasszunk coach iskolát magunknak? Találtunk olyat, ahol az 1 éves oktatás ára 980000 forint + Áfa! Ha ügyesen keresünk, kiváló ár/érték-aránnyal bíztató, többszörösen akkreditált programot is megcsíphetünk, amit GUINNESS-rekorder, nemzetközi coach fokozattal rendelkező tanárokkal tartanak: Life Coach képzés 260.000 Ft-ért (szülinapi akcióban a Dr. Kollár Iskolától), Business Coach képzés 312 ezer forintért. A rendkívüli engedmények ellenére még ez is nagyon sok pénz – gondolhatnánk. Vajon megtérül?
A számok meggyőzőek, na de, mit is csinál pontosan egy business coach? A vállalat növekvő eredményeihez és megszaporodó sikereihez a coachok azzal járulnak hozzá, hogy egyfajta „külső szemként” új perspektívát nyújtanak, sokszor megdöbbentően és meglepően új módon közelítenek a nehéz, vagy éppen megoldhatatlannak látszó problémákhoz és elakadásokhoz. Ez persze így elég általánosan hangzik, de tulajdonképpen ők, illetve a legjobbak közülük valódi stratégák. Alapvetően abban különböznek mindannyiunktól, hogy a coachok a problémákban is lehetőségeket látnak, a megfeneklett helyzetekben jó alkalmat a tanulásra, személyes és szervezeti fejlődésre. Nem izzadtságszagú és unalomig ismert megoldásokkal házalnak, hanem testreszabott üzleti, szervezeti, vezetői, magatartási és viselkedési modelleket kínálnak.
Magyarországon is egyre nő azoknak a multinacionális nagyvállalatoknak a száma, amelyek coachot alkalmaznak vezetőik fejlesztésére, támogatására. Az International Coach Federation (ICF) a világ 300-400 coach szervezete közül az egyik nagy coach szövetség által rendezett konferencián nagyvállalatok HR vezetői beszéltek arról, mi alapján választanak coachokat, mik azok a tulajdonságok, amiket segíthet fejleszteni egy coach, és milyen nehézségekkel kell szembenézniük HR vezetőként, amikor coachokat alkalmaznak. A coaching mindenki számára megoldást jelent. Jakobsen Petra, az Invitel Csoport HR igazgatója úgy fogalmazott, nem hiszi, hogy lennének olyan skillek, vagyis képességek, amelyek nem fejleszthetők.
Dr. Kollárné Déri Kriszti az IACM, 26 ország coach-ait egyesítő nemzetközi humántanácsadói egyesület főtitkára szerint megérkezett a coaching új generációja: a designgondolkodás (design thinking). Abban különbözik a coachingtól, hogy amikor nem elérhetők a korábbi bevált és kedvenc megoldásaink, vagy nincsenek jó eszközeink, esetleg egy olyan új szituációba kerültünk, amelyben nincsenek jól működő terveink, ebben az esetben nem pusztán segítőként, hanem egyenesen professzionális tervezőként kell gondolkodnunk és helytállnunk. Designgondolkodás egy prémiumszolgáltatás, a designgondolkodás képzés a tanácsadói képzések high-tech programja. 2018. őszétől már a Szent István Egyetemen is tanulhatják az érdeklődők.
Reichenberg Petra, a Randstad HR menedzsere elmondta, a cégnél rendszeresen vannak úgynevezett "nagy beszélgetések", amikor a közvetlen főnök leül egyenként a beosztottakkal és áttekintik, milyen célokat sikerült megvalósítani. Ezzel együtt azt is megvitatják, mik a kitűzendő célok a jövőt tekintve. A munkaadó visszajelzést a kap a munkájával kapcsolatban és ő maga is értékelheti a saját teljesítményét, elmondhatja, miben szeretne még fejlődni. A középvezetők munkáját náluk coachok segítik, akik nemcsak azt tanítják meg, hogy mit és miképpen, hanem azt is, hogy miért és hogyan kell ügyesen és okosan kérdezni.
Rostislav Benak előadásában felvázolta, ez azért nem egyszerű. A vezetői teljesítmény mérésére úgynevezett pszichometrikus teszteket végeznek, ezek megmutatják, ki milyen vezető, hogyan kommunikál a beosztottaival, mennyire megfontolt, érdeklődő, és mennyire van tisztában saját képességeivel. 18 felsővezetővel készült pszichometriai teszt alapján ezek a felsővezetők nagyon is tisztában voltak a képességeikkel, tanultságukkal, ugyanakkor nem igazán kommunikáltak a beosztottjaikkal, ha valaki megpróbálta őket megkeresni, valamilyen problémával, süket fülekre talált. A közép-európai vezetőkre állítása szerint alapvetően jellemző egy arrogancia, nehéz náluk változást elérni. Ő maga egyébként leült a 18 vezetővel, megmutatta a diagramot, és … hallgatott. A coaching csak úgy működik, ha a vezető is akarja, szándékában áll változni és változtatni.
A vállalatvezetésnek alkalmazkodnia kell az új munkavállalók, főleg a fiatal, képzett szakemberek igényeihez, ha meg akarják őket tartani.
Amennyiben egy cég megteszi az első lépéseket a coach alkalmazása érdekében és a coaching-szemlélet meghonosítása felé, onnantól gördülékenyen mennek a dolgok. Elég évente néhány alkalom tréning egy-egy csoport számára, vagy akár egy-egy személy részére a vállalat vezetői, munkatársai közül, és valódi, nagy, átfogó változásokat lehet elérni. Nemcsak a cég lesz sikeresebb, de a munkavállalók is nagyobb kedvvel járnak majd dolgozni, nő körükben az elköteleződés és a lojalitás. Ez manapság igazi érték, valódi kincs!
Akik kedvet kaptak a coachinghoz, egyenesen saját iskolát szeretnének nyitni, azok számára is van egy remek ajánlatunk: franchise, amikor saját coach iskolája lehet.
© 2018 - 2022 Híreink.hu | Created by: profiwebmester.hu