A színek megfelelő megválasztása nagyon fontos szempont a marketingben. Amikor márkaépítésbe kezdünk a színek érzelmi hatásainak figyelembe vétele bizony elengedhetetlen!
Tudta azt, hogy egyes híreink akár 3.200 weboldalon is megjelenhetnek és akár 300.000 embert is elérhetnek?
További információkért keresse hírszerkesztőnket itt!
A megfelelő színek megválasztása már a logónk tervezésénél kezdődik, mert a vásárlóink azonosítanak minket vele. A színek erős pszichológiai hatást érnek el, az emberek viselkedésében és döntésükben is. Sokszor a szín az egyetlen oka, hogy a látogató megvásárolja a termékünket, hiszen a márka egyik legfontosabb eleme a vizuális megjelenés.
Mielőtt elkezdjük a márkaépítést érdemes áttanulmányozni, hogy milyen pszichológiai következményei lehetnek egy-egy színnek. Amit már a weboldalunk kialakításánál, vagy egyik reklámkampányunk felépítésénél használni tudunk, de még egy bloghoz kapcsolt kép színével, is lehet hatni az olvasókra. A színek hatása a marketingben, nem elhanyagolható szempontok és a konverzió növelésében is hatalmas segítségünkre lehet, ha játszunk a megfelelő színekkel.

Számos kutatással arra az eredményre jutott, hogy az emberek több mint 90%-a vásárlás előtt megnézi a honlapon a termékek vizuális megjelenését, majd utána dönti el, hogy vásárol-e. Ebben a fázisban látja a termék színét, kinézetét, és a színek érzelmi hatása befolyásolja a döntésükben. Ez után következik, ha van személyes találkozás, a termék textúrája, a hangok, illatok vizsgálata, de ezekre márt csak néhány százalék marad. A színek játékával hatni tudunk az elméjére és itt dől el, hogy vásárlónk lesz-e. Ezért jó ha tisztába vagyunk a színek pszichológiai hatásaival, hiszen ha rosszul választunk, a vállalkozásunk már kezdésnél hátrányból indul.
Természetesen, ha azt akarod, hogy az üzlethelységed, a céged központja a lehető legjobb pszichológiai hatást érje el, érdemes olyan dekoratőrrel bízni ezen feladatok megoldását, aki pontosan tudja ennek jelentőségét. Rengeteg dekoratőr létezik, közülük a több mint 30 éve tevékenykedő Szakál Tamás tűnik ki, aki ráadásul még a logó tervezést is ajándékba adja az új ügyfeleinek! Róla itt olvashatsz bővebben: Hogyan vált valóra egy álom!
A színek pszichológiai hatása marketing szempontból
Vannak, akik még mindig alábecsülik a színek jelentőségét és úgy gondolják nem fontos a színek pszichológiai hatásaira figyelni. Ők csak a látványra mennek, és nem veszik figyelembe, mit közvetítenek a színek valójában, a tudatunk alatt. Pedig a színek érzelmi hatása óriási, hiszen még a hangulatunkat is képesek befolyásolni. Egyes színek látványától boldogabbak, kreatívabbak, éhesebbek, ingerültebbek, vagy éppen figyelmesebbek leszünk és ez nem más, mint a színek érzelmi hatása.
Éppen ezért rendkívül fontos, hogy amikor megbízol valakit a weboldalad elkészítésével, győződj meg róla, hogy ők is tisztában vannak-e ezekkel a rendkívül fontos dolgokkal. Itt kiváló megoldás lehet számodra a Profiwebmester.hu csapata, akik nem csak programozók, hanem köztük van marketingben jártas személy is, és a megfelelő design elemek megtervezésénél sok esetben együtt dolgoznak Szakál Tamás dekoratőrrel.
Hirdetés

A jó reklám az érzelmekre hat, így a színekkel is az érzelmeinket manipulálják a valóságban.
Nézzük a legfontosabb pszichológiai hatásokat:
- A nők kedvenc színe a kék, a lila és a zöld szín. Viszont nem szeretik a szürke, a narancssárga és a barnát. Sokan meglepődnek ezen, mert úgy gondolják, hogy a nők kedvenc színe a rózsaszín, de csak kis hányadának a kedvence.
- A férfiak kedvenc színe a kék, zöld, fekete, viszont nem szeretik a narancssárga, lila és a barnát.
- A cselekvésre felhívó gombok, amik magas konverziót produkálnak: piros, narancs, zöld, sárga.
- Amely színek viszont nem jól teljesítenek, azok a sötét színek, a fekete, sötétszürke, barna, lila, ezek nagyon alacsony konverzió arányokkal rendelkeznek.
- Használjunk erős kontrasztokat, a könnyebb olvashatóság érdekében, vagy ha egy tárgyra szeretnénk irányítani a figyelmet.
- A világosabb színek arra is képesek, hogy jobban érezzék magukat a látogatók, így ennek hatására, nagyobb kedvel fognak vásárolni.
- Viszont ha nagyobb információ halmazt szeretnénk átadni az oldalunkon, akkor a sötétebb színek a jobb választások, mert megkönnyíti az olvasóknak az adatok feldolgozását.
- A kék színt használják a legtöbben és a leggyakrabban a weboldalakon és a marketingben az egész világon.
A különböző színek érzelmi hatása
_______________________________________
A piros szín
____
— Az egyik leggyakrabban használt szín a marketingben, nagy világcégek előszeretettel használják.
— Érzelmi hatása, hogy növeli az étvágyat, a szenvedélyt és a szeretetet szimbolizálja.
— Az izgalomhoz, sürgősségi érzés kialakulásához segít hozzá, ami nagyon jó választás egy időkorlátos hirdetéshez.
— A marketingben még elismerték azt is, hogy növeli a pulzusszámot, ezért vásárlásra ösztönző hatása van.
— Kapcsolatba hozható még a túléléssel, éberséggel, biztonsággal.
— Mivel a piros szín étvágygerjesztő hatással bír, nem véletlenül használják, szinte minden nagyobb étteremláncnál Magyarországon is.
— A McDolnald’s a sárga – piros színnel, egyszerre felkelti a gyermekek érdeklődését, az étvágyunkat növeli és a sürgetés érzését közvetíti. Valószínű a zöld színnel nem lenne ekkora sikere és nem érné el ezt a hatást.
— Piros logót használó cégek: Coca Cola, KFC, Ray-Ban, Burger King, Lego, Pinterest
_______________________________________
A kék szín
____
— A kék a bizalom, a hűség színe és nyugalmat áraszt.
— Ez a szín a víz jelképe és az erősebb nem kedvelt színe, amit ki is használnak, férfiaknak szóló termékeknél, szolgáltatásoknál.
— Növeli a termelékenységet, így előszeretettel használják irodákban.
— Biztosítja a biztonságot és a megbízhatóságot a márkában, így a legnagyobb közösségi médiák is ezt a megbízhatóságot sugalló színt használják. (Facebook, Twitter, Linkedin.).
— Nagy bankok is erre a bizalmi érzésre építenek, amit ez a szín nyújt. (VISA)
— Kimutatták, hogy a megkötésre váró üzletek 15%-kal sikeresebben záródnak, ha a kék szín szerepel valamilyen formában benne.
— Viszont a kék színt nem tanácsos, élelmiszernél használni, mert ezt a színt az evolúció során a méreggel társítják, ezért nincs is sok kék színű ételünk. ( például áfonya, kék szilva)
— A diétához is ezt a színt használják, ezzel akadályozzák meg, hogy sokat együnk és így sikeresebb lesz a fogyókúránk.
— Érzelmi hatása: csillapítja az étvágyat és nyugalmat áraszt, a megbízhatóság színe.
— Kék logót használó cégek: Ford, Wolksvagen, WordPress, IBM, Nasa

_______________________________________
A zöld szín
____
— A zöld szín a természethez, az egészséghez, a nyugalomhoz kapcsolódik.
— A természethez való viszonya egyértelmű, ezért nem véletlen, hogy a környezetvédelemmel foglalkozó cégek, alapszíne.
— Maga a “zöld” szó is környezettudatosságot fejez ki.
— Mivel megnyugtató ereje is van, kórházakban orvosi rendelőkben használják és nemcsak a szorongást, hanem képes még a depressziót is csökkenteni.
— Sok üzletben is megnyugtató érzést keltő hatása miatt használják.
— A zöld olyan szín, ami a kreativitást is képes növelni.
— A zöld szín a narancs mellett, egy tökéletes cselekvésre felhívó gomb, hiszen kitűnik a háttérből és sokáig emlékezünk rá.
— Zöld színű logót használó cégek: BP, Animal Planet, Starbooks, XBOX
_______________________________________
A lila szín
____
— A lila szín a bölcsesség, a siker, a gazdagság, tisztelet és a luxus színe a pszichológiában.
— Marketing szempontból nyugtató hatása is van, ezért használják az öregedést gátló szépségtermékeknél.
— A lila szín a kék és a piros kevert színe és tökéletes egységet alkot.
— A kék a biztonság és a piros szín energiájának a keveréke, a luxus márkák legelterjedtebb színe.
— Nem véletlen, hogy évszázadokkal ezelőtt élt uralkodóknál, a palást színe is gyakran volt lila, amivel hatalmukat fejezték ki.
— A lila szín hatása, a zöld színhez hasonlóan, hogy ösztönzi a kreativitást és a problémamegoldó képességet is.
— Egyik legismertebb lila márka a Milka.
_______________________________________
A sárga szín
____
— A sárga nagyon vidám szín és optimizmust, energiát fejezhetünk ki vele.
— Növeli a mentális folyamatokat, az emlékezetet, a gondolkodást, a figyelem összpontosítást és ösztönzi a kommunikációt is.
— A sárga szín odavonzza a tekintetet, mert kitűnik a tömegből.
— A marketingben a fiatalosság, optimizmusa miatt gyakran használják.
— Kutatások bebizonyították, hogy a csecsemők is erre a színre reagálnak először, ezért nagyon sok bébi játék gyártó cég, használja.
— Viszont a túl sok sárga szorongást okoz, ezért meg kell tartani az egyensúlyt annak használata közben.
— A sárga stimulálja az agyat, talán ezért nevezik a figyelmeztetés színének is, használják a figyelmeztető tábláknál, pl csúszós padló.
— A sárga szín pszichológiái hatása szorosan kötődik az emlékekhez és általában nem szoktuk a szobánk falát sárgára festeni. Sárga ruhát is ritkán veszünk a boltba, mert nem kötődik semmilyen pozitív emlékünk ehhez a színhez.
— A sárga színt használó cégek: Ikea, Shell, Mc Donalds, DHL

_______________________________________
A narancs szín
____
— A narancssárga szín boldogságot sugároz, vidámnak és magabiztos márkának tartják.
— A szín lelkesedést, melegséget, és izgalmat közvetít és óvatosságra is int.
— A marketingben ez agresszivitást vált ki és a vásárlókat cselekvésre buzdítja.
— Ezért sokszor használják ezt is a feliratkozó gombok színénél, mert nagyobb konverziót lehet elérni vele.
— Mivel sürgősséget sugall és kitűnik az oldalon, így jobban észrevehető és azonnali cselekvésre ösztönöz.
— A narancs ösztönzi a testmozgást, a versenyszellemet és a bizalmat, erősíti a csapatszellemet és az optimista érzelmekre hat, ezért sok sportcsapat használja a logójában, mezében.
— A narancs szín a színek pszichológiája szerint, még a megfizethetőséggel és a kedvező árral is társítható, így kuponoldalak használják előszeretettel.
— Míg a narancs az olcsó szín, addig a fekete a drága.
— Ezért ha az ajánlatunk nagyon kedvező, vagy szeretnénk, hogy olcsónak tűnjön, akkor bátran használjuk az árak feltüntetésére.
— Viszont a weboldalunkon takarékoskodjunk vele, mert ezt a meleg színt, nagyobb dózisban, túlterhelő lehet, nem véletlen a nők és a férfiak is ezt a színt választották a “nemszeretem” színnek.
— Narancssárga színű logót használó cégek: Fanta, Nickelodeon, ING Bank

_______________________________________
A fekete szín
____
— A fekete szín a rejtély a hatalom, a merészség, az elegancia és a hagyományok színe.
— Erre a színre a kifinomultság is jellemző, ezért elegáns tárgyak értékesítésénél használják, például magas minőségű kozmetikumok csomagolásának is a színe.
— Túl sokat használva viszont a hatalom miatt már negativitást, elnyomást fejez ki és nyomasztó lehet.
— Az Adidas is előszeretettel használja, hiszen a brand-jük része ez a karakteres szín, és mindenki ismeri a világon a három fekete csíkot, ami a márkanév nélkül is ismert. A fiatalok motiválására választották az elején, hogy aktívan részt vegyenek az atlétikai sportban.
— Ha nagy értékű luxuscikket szeretnénk értékesíteni a webhelyünkön, akkor a fekete egy ideális választás.
— A fekete színre épülő cégek: Gucci, Chanel, Adidas, Nike, Puma
A fehér szín
____
— A fehér színről sem feledkezzünk, meg, ez máig vitatott téma, hogy színnek számít-e.
— A tisztaság, az egyszerűség, a biztonság színe.
— Ha semleges hátteret szeretnénk elérni a fehér a legjobb választás, hiszen a legerősebb kontrasztot érhetjük el vele.
— Kuponok, árengedmények használatánál elengedhetetlen.
— Sok tökéletesen megtervezett weboldal sok fehér színt használ, hiszen a szabadságérzet és a tágasságot tudjuk megteremteni vele.
— Mivel a tisztaság, a frissesség színe, ezért a kreativitásra is kedvezően hat, ezért használják is gyakran az irodákban.
— Az egyik legismertebb fehér színt használó márka az Apple és ez a színvilág a termékei színén köszön vissza.
Ha a színek pszichológiai hatásait figyelembe vesszük, akkor sokkal több van a vizuális megjelenésen túl, egy reklámban, mint hinnénk. Ezért nagyon fontos a megfelelő szín kiválasztása, hogy hatékony legyen a márkaépítés.
Soha ne feledjük el: a vásárlóink szempontjából nem mindegy, hogy milyen a hangulata, mekkora a bizalma és hogy ezt a tudatalattijuknak miként közvetítik a színek.